Imagine it works
  • 1.jpg
  • 2.jpg
  • 3.jpg
  • 4.jpg
  • 5.jpg

Contact Gegevens

Lydia Wijnberg
Ommelseweg 55
5721WT Asten
+31 (0)493 840 922
+31 (0)6 14771621
lydia@imagineitworks.nl
facebook 16Facebook

btn-contactformulier

Hoe ervaart de buitenwereld dyscalculie?

                                                                                        Untitled-6

Rekenen is moeilijk voor velen omdat het vak over het algemeen op een verbale manier werd en wordt onderwezen. Als een leerling rekent vanuit verbale begripsvorming, redeneert hij naar het antwoord toe. Hij kan waarschijnlijk ook uitleggen hoe hij er aan komt.

Een leerling die primair non-verbaal leert, herkent onbewust een patroon in zijn denkbeelden. Hij heeft het antwoord meestal sneller, maar weet niet hoe hij het uitgerekend heeft en kan dit dus ook niet verwoorden! Voor veel leerkrachten is dit niet aanvaardbaar.

Voor een buitenstaander maken de fouten de indruk van slordigheid en niet goed opletten. Als de juf heeft gezegd het zijn erbij sommen gaat het goed. Als het kind het zelf moet lezen kan het fout gaan.

Het omdraaien van de volgorde van cijfers geeft allemaal verkeerde uitkomsten. De juf begrijpt niet dat het kind boos is, dat de sommen niet goed zijn.

54 ↔ 45       12 ↔ 21     36 ↔ 63      

Het is voor een leerkracht en/ of ouders niet te begrijpen dat een kind met een normale leertijd na 2 weken toch niet in staat is om de tafel van 3 te leren. Nog lastiger wordt het als het kind de ene dag de tafel wel kan opnoemen maar de volgende dag niet meer. Dit is heel frustrerend voor degenen die de tafel erin heeft proberen te “stampen” :wat moet je daar nu mee aanvangen.

Als verhaaltjes sommen voorgelezen worden, kan het kind zich er een beter beeld van vormen en de opgave beter begrijpen. Helaas gaan de sommen vaak over tijd en gewicht en dat zijn begrippen die het kind niet beheerst. Hij kan zich er geen beeld van vormen en dan lukt het niet. (als alleen dit het probleem is, is er eerder sprake van dyslexie)

ddaidavis-approachBeroepsmatige dienstverlening aangeduid als Davis® , Davis Dyslexia Correction® , inclusief Davis Symbol Mastery®, Davis Orientation Counseling®,  mag uitsluitend verleend worden door mensen die opgeleid en gecertificeerd zijn door de DavisDyslexia Association International.

Davis Autisme Approach® is een handelsmerk van Ronald D. Davis. Zakelijk gebruik van dit handelsmerk tbv educatie,  instructie of therapeutische doeleinden vereist een licentie van de eigenaar van het handelsmerk.

© Copyright 2017 - Imagine it works | Website door RenewMyID

RenewMyID