• 1.jpg
  • 2.jpg
  • 3.jpg
  • 4.jpg
  • 5.jpg

Contact Gegevens

Lydia Wijnberg
Kloosterstraat 14
5724 AH
Ommel

+31 (0)6 14771621
lydia@imagineitworks.nl
facebook 16Facebook

btn-contactformulier

Hoe ervaart een kind dyscalculie?

Als een kind de symbolen niet goed kan onderscheiden, begrijpt het kind niet wat hij fout doet.
Het symbool wordt verkeerd gelezen bijvoorbeeld 5-3= 8. Dat is goed als je denkt dat er 5+3= 8 staat.

                                                                                        Untitled-7

Als een rijtje sommen hetzelfde is, leest men het symbool niet, maar gaat er vanuit dat het weer hetzelfde is.

Als opgave 4 wordt benoemd door de juf als erbij sommen worden die goed gemaakt. Als opgave 5 moet worden gemaakt maar er is niet bij verteld dat het eraf sommen zijn, wordt er automatisch aangenomen dat het nog steeds erbij sommen zijn en dit hele rijtje is dan fout.
Het kind begrijpt niet dat het fout is, want hij ziet het verschil niet.
In zijn beleving is hij een kei in rekenen.

25 schrijft het kind eerst de 5 en zet daarna de 2 ervoor, want wat hij als eerste hoort moet hij achteraan schrijven. Dat is zijn ezelsbruggetje en het werkt. Helaas bij honderd tallen gaat het mis, dat werkt heel frustrerend. Hij heeft geen inzicht, geen beeld van tien- en honderdtallen en worstelt zich door de cijfer massa.


Het vermenigvuldigen begint een kind vaak te leren door snel op te tellen. 2-4-6-8-10 enz. Vaak onthoudt het kind een paar vermenigvuldig uitkomsten en telt hij er daarvandaan bij op of trekt hij af. De tafels “stampen” lukt totaal niet. Door de aangeleerde trucjes komt hij er meestal toch wel uit.

Sommen met een tekst verhaal ervaart het kind als erg desoriënterend.

© Copyright 2020 - Imagine it works | Website door RenewMyID

RenewMyID