Imagine it works
  • 1.jpg
  • 2.jpg
  • 3.jpg
  • 4.jpg
  • 5.jpg

Contact Gegevens

Lydia Wijnberg
Ommelseweg 55
5721WT Asten
+31 (0)493 840 922
+31 (0)6 14771621
lydia@imagineitworks.nl
facebook 16Facebook

btn-contactformulier

Hoe ervaart het kind dyslexie?

Hoe ervaart iemand dyslexie?


Iedere dyslect wil, net als iedereen, goed kunnen lezen.
Hij zal ook alles uit de kast halen omdat te laten lukken.
Hij gebruikt hiervoor zijn beelddenkend vermogen, zijn fantasie en ervaringen uit het verleden.

In werkelijkheid ziet de dyslect maar stukjes van de tekst en vaak ook nog vertekend.
Woorden waar geen beeld bij te vormen zijn, zal hij niet "zien" en het zal hem desoriënteren.

Vaak worden de letters d, p, b en q omgekeerd en door elkaar gebruikt en gezien.
Zo kan hij overtuigd zijn iets perfect te lezen en is hij daar ook erg trots op.
Terwijl de gegeven tekst volkomen uit zijn verband gehaald is.
Met dingen erbij gevoegd of weggelaten.

lalala

Het kind:

  • is erg teleurgesteld over de feedback die hij krijgt over zijn leesprestaties.
  • door zijn hoeveelheid beelden die maar voorbij vliegen is hij niet in het nu. Hij krijgt straf voor niet bij de les zijn maar is zich van geen kwaad bewust.
  • met zijn beeldend talent heeft hij grote verwachtingen over situaties en dingen die gaan komen. Hij heeft de situatie al beleefd en verheugt zich er erg op. Hij wordt keer op keer teleurgesteld door de werkelijkheid.
  • heeft vaak het gevoel dat de wereld tegen hem is, wordt immuun voor schreeuwen en boosheid van de grote mensen, wat hij ook doet hij doet het toch nooit goed.
  • dit kan zich uiten in teruggetrokkenheid, boosheid en agressie of wordt uitdagend en vechtend, wetend dat hij alles weet en kan, al vindt de buitenwereld van niet.

      

dyslectervaar6                                              dyslectervaar2                                           dyslectervaar1

 

  

De student

  • heeft ook met bovenstaande ervaringen te maken.
  •  hij ervaart ook dat als hij toetsen heeft, hij veel betere punten haalt als hij alles leert in de avond/nacht voor de toets dan kan hij de rijtjes nog net onthouden, wordt de toets een dag verzet is hij de klos want zolang blijft het niet plakken.
  • de talen zijn niet zo simpel, op de lagere school heeft hij het met ezelsbruggetjes kunnen redden, dat gaat nu niet zo makkelijk meer.
  • zijn dyslexie verklaring helpt hem niet met daadwerkelijk lezen, geeft alleen langer de tijd om naar je blaadje te staren.
  • keihard de muziek aan als je huiswerk maakt, maakt dat de desoriëntatie minder wordt anders hoort hij alle geluiden door het hele huis.
  • kan helemaal gedesoriënteerd worden door de woorden: "de toets gaat zo beginnen, jullie hebben 50 minuten". Door slecht tijdsbesef raakt hij helemaal in de war en maakt niks van zijn toets.

 

                                                      dyslectervaar3dyslectervaar4

De volwassene

  • hij heeft dit alles al meegemaakt en zichzelf gevormd zoals hij nu is.
  • heb je een beroep waar je niet hoeft te lezen en te schrijven is dat probleem opgelost.
  • bij beroepen waar er veel moet worden geschreven, zal men vaak gebruik maken van secretaresses,partner of de spellingcontrole.
  • het hebben van zoveel beelden en ideeën kan tot chaos leiden, (zowel in je hoofd, als in de dingen die je doet, maar half doet, met 100 dingen tegelijk bezig zijn), niets komt af.
  • je het lot van de hele wereld aantrekken en niet begrijpen dat die wereld helemaal niet gered willen worden.
  • bij een vraag over een probleem, direct een kant en klare oplossing hebben, terwijl alleen maar een luisterend oor wordt gevraagd.
  • hij die onder iemand werkt, krijgt te maken met opdrachten die in zijn ogen erg dom en onefficiënt zijn. De baas heeft dan duidelijk geen beeldend vermogen en kan ook niet voorspellen hoe het plaatje eruit gaat zien als het volledige werk klaar is.
  • hij die boven iemand werkt, krijgt te maken met de onlogische hoeveelheid handelingen, het totaal ontbreken van inzicht bij degene die worden aangestuurd.

 

dyslectervaar5

ddaidavis-approachBeroepsmatige dienstverlening aangeduid als Davis® , Davis Dyslexia Correction® , inclusief Davis Symbol Mastery®, Davis Orientation Counseling®,  mag uitsluitend verleend worden door mensen die opgeleid en gecertificeerd zijn door de DavisDyslexia Association International.

Davis Autisme Approach® is een handelsmerk van Ronald D. Davis. Zakelijk gebruik van dit handelsmerk tbv educatie,  instructie of therapeutische doeleinden vereist een licentie van de eigenaar van het handelsmerk.

© Copyright 2017 - Imagine it works | Website door RenewMyID

RenewMyID